#M@^R*!K!E#T@INXXG!!

02:33 / /


Marketing is een vies woordt geworden, een (vuil)containerbegrip. Wanneer je zegt dat je op de marketingafdeling of in de communicatiewereld werkt wordt je vies aangekeken. Een gladde listische leugenaar dat ben je! Marketing wordt door veel mensen geassocieerd met doortrapte trucs  om geld af te troggelen van nietsvermoedende consumenten. Marketing werd, en wordt nog steeds, door veel bedrijven verkeerd gebruikt. Marketing komt bij media alleen in slechte gevallen in de publiciteit en wordt door de overheid gepropagandeerd als een smet op de maatschappij.

Hoe moet hier nou op in worden gespeeld?  In mijn ogen dient teruggegaan te worden naar de definitie van marketing.

Van dale: marketing is het opstellen van plannen voor de vergroting of het behoud van de afzet.

Deze definitie is waar, maar in mijn ogen te holistisch en nietszeggend, teveel ruimte om de fout in te gaan. In mijn ogen is marketing: de dicipline waarbij een organisatie alle relevante aspecten van een product of dienst zo goed mogelijk afstemt op de wensen en behoefte van de beoogde klant, binnen de context van de markt en de eigen bedrijfsvoering.

Wanneer deze wensen en behoeften daadwerkelijk in de gaten worden gehouden is er geen ruimte voor fouten en wordt marketing toegevoegde waarde! Hoe zou dit dan in zijn werkt gaan. Om te beginnen zou elke marketeer 1 vraag aan de binnenkant van zijn hoofd moeten tatoeren.

What's in it for the customer?!

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten