Use & gratifications theorie

04:03 / /


In het kader van onderstaande berichten verdiend de gebruik en beloning theorie van de heren Katz & Blumler wat extra aandacht. Het is een reactie op de traditionele visie on de communicatietheorie die zich vooral richt op de eigenschappen van de zender en de boodschap. Gebruik en beloning gaat uit van een actieve, selecterende informatieconsument die op basis van persoonlijke motieven gebuik maakt van wat de media bieden.

In feite gaat het, vanuit de communicatiekant, om de marketing van informatie. De consument beslist wat hij wel en wat hij niet tot zich laat komen. Deze selectie vanuit het enorme aanbod van media en boodschappen gebeurt op basis van de nut en beloning die hiermee verboden zijn.

Onze wetenschappelijke vrienden hebben de volgende 5 gebieden benoemd waarin media een relevante consumentenbehoefte vervullen.

1. Escape (ontsnappen aan de dagelijkse sleur dmv de "Linda" en een kop thee op de bank)
2. Social interaction (tegenwoordig in de vorm van weblogs en fora)
3. Identify (jezelf herkennen in het interview met Yvonne Jaspers of in de column van Nico Dijkshoorn)
4. Inform and educate (met name nieuwsmedia als twitter, wikipedia en nu.nl)
5. Entertain (gratis spelletjes op zylom.com en, erg genoeg, schijnbaar ook de belspelletjes)

Wat nu dus blijkt is dat de consument zich laat leiden door de vraag wat er voor hem te halen valt: bevestiving, neiuwe informatie, geld, status, nieuws, amusement of iets anders.

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten